Preco sa treba rozpravat so Slovakmi s inym nazorom / Talk with those you disagree with

Citit sa 'slovensky' 

Dlhodobo zijem v zahranici. Obcas mam pocit, ze tym, ze som prec sa citim viac 'slovensky', nez keby som tam zila. Vyhladavam slovenske komunity, nachadzam si v nich priatelov, a mam rada pocit, ze som nestratila nam vlastnu kulturu, nasu pohostinnost a nas humor. 

26. februara som sa vsak viac alebo menej 'slovensky' citit nemusela. Tak ako vsetkych Slovakov doma a v zahranici ma vrazda Jana Kuciaka a Martiny Kusnirovej hlboko zasiahla. Co bolo pricinou ich vrazdy? Preco zijeme v state, kde sa vobec nieco take moze stat? Kto za to nesie politicku zodpovednost? Ako nas moze stat ubezpecit, ze sa to uz nezopakuje? 

Gesto miliona eur na stole ma tak hlboko urazilo, ze som zacala intenzivne sledovat vsetky media a noviny, FB stranky, YouTuberov - celkovo velke mnozstvo internetom dostupnych stranok, ktore mali dopad a vplyv na rozne typy citatelov, obcanov, volicov. 

Prvy piatok po Janovej a Martininej smrti som sa zucastnila pietneho pochodu pred slovenskou ambasadou v Londyne. Ked sme spolu spievali hymnu, dojalo ma to. Mala som silny pocit, ze okolo mna stoja dobri ludia. Presvedcenie, ze vacsina z nas je slusnych, dobrych, zodpovednych a napomocnych. 

Do noci som citala vsetky mozne clanky a novinky o diani – a nakolko su podavane ako overene fakty alebo nepodlozene domnienky. 

Hlavne nepolarizovat 

Najskor som bola len pozorovatelom. Pri utocnych konfliktoch v diskusiach a ludoch, co argumentovali domnienkami, a rokmi overenou skepsou a podozrievanim inych mi vsak vrela krv v zilach. "Komu tim prospejete?" znela mi v usiach Donutilova fraza z Pelisok.  

Potom mi nieco napadlo. Ak som naozaj presvedcena, ze vacsina z nas je slusnych a dobrych, musim sa angazovat. Ale zaroven sa nemozem nechat vyprovokat (lebo to nie je slusne). Musim sa angazovat, tak aby som nepolarizovala ludi. Nesmiem presviedcat tych s inym nazorom, ze nemaju pravdu. Mozem ich len pochopit a snazit sa najst spolocnu rec. 

Cim viac sa totiz hadame, tym viac sme dalej od porozumenia jeden druhemu.

Hnevalo ma tiez, ze v tychto debatach – ako aj v postoji politikov voci ludom alebo novinarom – je znormalizovane bezocive spravanie.

Ak chceme byt slusni, tu vsak nejde o to, ci je 3.B lepsia ako 3.A. Tu ide o to, aby sme sa prestali porovnavat, vyvysovat, podozrievat, zhadzovat a urazat. Tu ide o to, aby sme vedeli sucitit, chapali a pocuvali sa.

Ultimatne tu ide o to, aby sme sa menej rozdelovali a viac spajali, lebo to je jedina cesta proti polarizacii.

A polarizacia je samozrejme rajom pre politikov. 

Mate novu spravu 

Rozhodla som preto, ze skusim taky spolocensky experiment. Krasa Facebooku je, ze mozete takmer kazdemu napisat sukromnu spravu. 

Tak som sa rozhodla, ze napisem sukromnu spravu tym ludom, s ktorych komentarmi som na FB diskusiach nesuhlasila. Preco? Chcela som zistit z coho vyplyva ich nazor, ake maju skusenosti a obavy.

V skratke, aky je ich pribeh.

Zaprisahala som sa, ze sa nedam vyprovokovat, vsetky emocie a presviedcanie o vlastnej pravde dam stranou. Budem slusna, budem pocuvat a budem sa snazit ich pochopit.

A budem vyjadrovat moje presvedcenie o dobrych ludoch. 

Minuly vikend som preto napisala sukromnu spravu 15 ludom cez FB v tomto zneni: 

"Dobry den pan/pani {meno}! Zaujala ma vasa diskusia ohladom {clanok na FB}. Ja sama zijem dlhodobo v zahranici a tak sa chcem co najviac informovat o tom, co sa deje na Slovensku – a to z roznych stran a od roznych ludi, vratane vas, lebo na tom zalezi. Ako to vidite vy? Dakujem a pekny vecer!" 

Odpisalo mi 8 z nich. Zo 6 z nich som viedla dlhe rozhovory cez FB messenger po dobu 4-5 dni. Tieto rozhovory mi otvorili oci.

Inspirovali ma natolko, ze som sa rozhodla jeden z tychto rozhovorov zverejnit a zdielat. Moj spoludebatujuci pisomne suhlasil o zverejneni nasej sukromnej diskusie pod podmienkou, ze jeho meno zostane anonymne. Preto ho tu budem nazyvat krycim menom pan P. 

Tento clanok pan P. tiez osobne precital a preveril. Je to kompletny prepis nasho rozhovoru, nic sme z toho nevyhodili ani neprikraslili. Pridali sme len odseky pre prehladnejsie citanie a niektore osobne udaje sme pre anonymitu osoby pana P. vynali. 

Mozno vas nas rozhovor podnieti rozpravat sa s ludmi okolo vas. 

Dakujeme, ze vas to zaujima.


Pan P: 

Pondelok, 5 marec 2018, 13:27

Dobrý deň! Som v práci, napíšem neskôr.

Eva L: 

Pondelok, 5 marec 2018, 13:54

Dobry den, jasne, aj ja som v práci. Píšeme vecer.

Pan P: 

Pondelok, 5 marec 2018, 20:28

Dobrý večer! Neviem ako to prezentuju media v zahranici, ale na Slovensku, jedna velka manipulacia. Hroza, co sa tu deje. A ten co ma narod spojit upokojit a poukazat na dosledne vysetrenie vrazdy nevinnych deti sa vyjadril, ze aj ked bude motiv vrazdy bez politickeho pozadia, treba uz ukoncit vladu Fica. (Moje zhrnutie jeho blabolov.)

Pýtam sa, ze ČO??? Prosím!!! Nevedel som ci dobre pocujem, alebo sa mi len sniva. Preboha, vsak ta hyena vyuziva smrt deti na politcku zmenu. Som rodic, tak vnimam dost citlivo taketo vyjadrenia a necham sa uniest. Ale Kiska prestrelil. Ten co tento stat chcel cez firmu brata obrat o tisice eur na daniach? Nema moralne pravo ani usta otvorit pred kamerou.

Viete, ja som nevolil ani jeho, ani Fica a nastastie nie ani Matovica a Sulika. Mam svoju oblubenu stranu, ktorej davam hlas vo volbach, zial ta v parlamente nefiguruje zatial. Treba sa pozerat na kazdu stranu mince. Pozrite na vyjadrenia Sulika, Matovica, ako sa prizivuju na tejto tragedii. Banda spinava!!! Fico tiez prestrelil s tym milionom. Kalinak okamzite prec. Ale nedopustit, aby KISKA viedol tuto krajinu!!! Ani jeden den!!!

To co je v parlamente cele vymenit. Ocistit nasu krajinu. Ale nie tak podlo, nasilne bez dokazov sa snazit zvrhnut legalne zvolenu vladu. To je navrat socializmu preboha. Len jeden nazor je spravny, ved to je chore. A to nam momentalne Kiska spolu s opoziciou tlacia do hlav. Ich "pravdu", ostatne je lož pre nich a ma byt aj pre nas.

No to je moj nazor na tuto situaciu. Dost som sa rozpisal, uz koncim. Ak Vam to trosku pomoze, budem rad, ak nie nevadi. Som to ja. :) 

Eva L: 

Pondelok, 5 marec 2018, 20:32

Dobry vecer, ja som este stale v praci, ale toto je zaujimave, dakujem vam za vas nazor. Ozvem sa vam ako najskor budem moct.   

 


Utorok, 6 marec 2018, 14:27

Ja s vami suhlasim, ze je to dost katastrofalna situacia, a nie je si prilis z coho vyberat. Vzdy vsak budeme s niekym nesuhlasit a to je v poriadku. Co sa tyka Kuciaka avsak, citim hnev, ze sa nieco taketo vobec stalo a som sklamana, ze nikto v ramci premiera, ministra vnutra alebo policie nevyvodzuje politicku zodpovednost.

Podla mna je pravo kazdeho obcana sloboda slova a dovera, ze ho stat ochrani pred akymkolvek zlom. Ved to chceme vsetci, pre nas aj pre nase deti. Kolko rokov maju vase deti ak sa mozem spytat? Pre investigativneho novinara ako bol Kuciak je tato ochrana extra dolezita, pretoze jeho uloha je to zlo odkryvat vo svojej praci. Kuciak sa stazoval pol roka u policii ze mu bolo vyhrazane smrtou. Policia s tym nic neurobila. Napriek tomu bol zavrazdeny aj jeho priatelka. Vysla jeho praca o stykoch talianskej mafie s predstavitelmi nasej vlady, a o obrovskych danovych podvodoch a znezivania eurofondov.

Odvtedy nikto vo vlade nepovedal, ze zlyhalo jeho vedenie. Ze citi zodpovednost za to, co sa stalo. Som z toho neuveritelne sklamana, ako clovek, ktory doveroval ze Slovensko je aspon bezpecne a slobodne. Proste vedenie Slovenska v mojich ociach zlyhalo na plnej ciare.

Co by ste chceli od vlady vy, ak by bolo takto brutalne zavrazdene vase dieta? Vysetrenie vrazdy, ano samozrejme. Ale aj vyvodenie zodpovednosti vo vlade - kto by sa vam mal ospravedlnit? Kto by vam mal povedat ze zlyhal vo svojej praci chranit obcanov, v tomto pripade vase dieta?

Alebo predstavte si, ze mate firmu. Zamestnate manazerov. Jeden z manazerov dovoli, aby bol ich zamestnanec vystaveny nebezpecenstvu. Ten zamestnanec zomrie brutalnou vrazdou. Co spravite s manazerom? On je za to predsa zodpovedny. A za riadenie toho manarera ste zodpovedny vy. Bolo by moralne spravne priznat zlyhanie, toho manazera vyhodit. Ja by som ako vlastnik firmy musela odstupit, lebo by som neuniesla to zlyhanie.

O tomto je podla mna 'prevrat vlady'. Ludia su nahnevani, lebo Kalinak neprebera zodpovednost za policiu. Fico neprebera zodpovednost za Kalinaka. Ako keby najvyssi v nasej krajine nemali svedomie. Ved to je strasne. Sme dobri ludia – myslim si to o sebe, o vas, dokonca o vacsine z nas. Ale to ze nepriznali zodpovednost a zlyhanie je gestom, ze nie su ludmi s dobrym svedomim.

Nehovorim, ze je v tej skupine niekto komu sa da doverovat, mozno je to cele prehnite, a stale budeme moct konspirovat. Ale myslim si tiez, ze stale existuju dobri ludia, aj v ramci tej bandy, policie, tych nie najvyssich. Nikdy nie je nic uplne cierno-biele.

A sme tu my, ludia a mame tiez hlas.

Na nejaku stranu sa musime postavit, dat konspiracie o moci zatial bokom. Preco? Lebo je dolezitejsie sa postavit za hodnoty a vyjadrit ich. Ked ich budeme vyjadrovat nespokojnostou, tak aj tak tie strany, co budu chciet vladnut sa budu musiet podrobit tomu, co chce populisticka vacsina. Takze cim viac ludi povie, chceme byt zodpovedni, dobri, moralni, tym budeme viac tlacit na vladu, aby taka bola.

Ja viem, ze som vecny optimista, ale opak je neproduktivny, ako si pomozeme skepsou?

Musime sa vsetci pytat, aki Slovaci chceme byt? Zodpovedni, moralni? Fajn, tak nesuhlasme s vladou, taka aka je dnes. Apaticki? Skepticki? Fajn, tak nechajme ostatnych nech o nas rozhoduju, ale potom ani nevyslovujme nazor. Nezodpovedni za to co sa stalo? Fajn, tak podporme Fica.

Ak sa nebudeme angazovat, alebo budeme z tych argumentov vyberat len 'on/a chce moc', stavaju sa z nas nemi obcania, bez hlasu, bez nazoru a silneho argumentovania, ako keby sme tu ani nemuseli byt, lebo ved, vsetko je na prd, kazdy chce len moc.

Rozpravajme sa o tom, aki chceme byt ludia a davajme to najavo. Ake chcete,  aby boli vase deti ked vyrastu. Co chcete aby dosiahli v krajine, ktora je zodpovedna, spravodliva, moralna a chrani nas.

Trochu som sa tiez rozpisala, ale chcela som to s niekym zdielat. Dakujem a napiste mi, co si o tom myslite. Pekny den!

Pan P. 

Utorok, 6 marec 2018, 20:39

Čo si myslím??? 👍👍👍👍👍 Krásne!!!!!

To je názor, čo treba dať von, nech sa ľudia konečne zobudia a začnú uvažovať ako Vy. Ja sa nechám často uniesť, to je moje mínus možno a aj preto nedokážem veci správne pomenovať. Jed vo mne lomcuje z každej nespravodlivosti, čo sa deje. Náš parlament potrebuje prekopať od základov. Či jedna, alebo druhá strana vnášajú zlo do spoločnosti. Ide im len o moc, peniaze. Občan je to posledné.

Majú tu byť pre nás, nie my pre nich. Mečiar začal a chcel by som, aby to s Ficom už skončilo. Ja milujem slobodu :) a tá znamená rešpektovať všetko, čo prináša. Nechcem násilie. Ani nechcem, aby sa opozícia v tejto dobe chopila moci. Zvlášť nie tá,čo zneužíva túto odpornú vraždu na čele s Kiskom. Tu platí dokonale, že ryba smrdí od hlavy.

Moja predstava, ako by to tu malo vyzerať, je momentálne čistá utópia a mám strach, že aj zostane. Chcem aby po voľbách v parlamente zavládol mier a hlavne spolupráca a rešpekt. Nech každý jeden, čo tam bude sedieť mohol po štyroch rokoch povedať, že urobil všetko preto, aby sa tu ľudia mali lepšie a Slovensko sa stalo rešpektovanov krajinou po každej stránke.

Pýtala ste sa na deti. Mám tri... 

Eva L: 

Utorok, 6 marec 2018, 22:36

Odpisem vam, vďaka za slova a za debatu ktorá dáva zmysel. 


Streda, 7 marec 2018, 00:47

Aj ja chcem aby v parlamente nastal mier, spolupraca a respekt. Ale nestane sa to zo dna na den, mate pravdu ze to treba prekopat, ale to sa moze stat len krok po kroku.

Otazka je teda, ako na to. A aky by mal byt NAS dalsi krok, ako dvoch slovenskych obcanov?

Viete mozno najsmutnejsie mi pride to, ze sme sa dostali do bodu, ked uz apriori nie je svetlo na konci tunela, lebo si skusenostou pokazde myslime, ze to je vlastne svetlo vlaku rutiaceho sa oproti nam. Niekto spomenul, ze sa citi ako decko pri rozvode a ze chce zo svojich dani len lepsie cesty, lepsie skoly a lepsie nemocnice. Podla mna uplne pomenoval ako sa po a) citime a po b) aku viziu a zakladne priority by opozicia mala mat (za predpokladu, ze suhlasime ze SMER zlyhal).

Ano, niekedy je dobre opriet sa o to, co sa stalo v minulosti, ucit sa z nej je samozrejme dolezite a netreba opakovat chyby. Ale ako nam to prakticky pomoze v takejto situacii? Co by ste urobili v ulohe prezidenta alebo premiera vy, dnes?

Neviem za koho sa mam postavit, ale mam pocit, ze nepomoze ked budem len sklamana. Musime sa nejako vyjadrit.

Ak suhlasime s tym, ze Ficova vlada zlyhala - moralne a co sa tyka zodpovednosti - a ak je moralka, sloboda, mier a zodpovednost statu nasa priorita, tak Fico nemoze pokracovat, jednoducho to nesmieme akceptovat. Aj preto idu ludia do ulic. Tu v Londyne sa nas v piatok zislo 300 zapalit sviecku, objali sme sa, pomodlili za Kuciaka a isli domov. Vyjadrili sme smutok, ale aj nesuhlas s tym co sa stalo, a tych sklamanych ludi je strasne vela, preto idu do ulic.

Niektorych obava vychadza z toho, ze ak by aj Fico skoncil, co potom, bude este horsie - opozicia je rozhadana, nema viziu, vstupuje do toho Kiska, co chce mozno len moc, spajaju sa s nim ktovieake pribehy, bude to este horsie, poda na ktoru mozu vstupit mocni alebo si tu moc inak rozhodit, atd.

A to je uplne opravnena obava, pretoze minulost z nas spravila skeptikov a domnienkarov. Tu sme ale v bode, ked sa musime rozhodnut comu ideme verit a aku zmenu chceme vidiet – pricom vieme ze prekopat celu vladu sa neda, musi to nastat postupne. Aka je vasa vizia v tomto momente?

Napriek medializacii, konspiraciam, domnienkam, na aku stranu sa postavime, atd, co vlastne chceme vidiet?

Mozeme vidiet bud ze: 'dobre, vsetko je zle, bude len horsie, nerobme nic, nikdy nebude lepsie, nikomu na tom nezalezi, vsetci chcu len moc.' Ale tym si nepomozeme, tym sa len vzdame, opustime hru v ktorej mozeme zamiesat karty ako obcania.

Viete, lebo ak si 50% obcanov Slovenska povie, ze kaslem na to, tak sa naozaj nic nezlepsi. Vlada vidi ucast volieb, vykasle sa na vsetkych, co nevolili, lebo ved preco by pre nich mali byt prioritou? Sustredi sa namiesto toho na vacsinu, co ich volila, objedna karafiaty a ROHcka po Slovensku na MDZ, ponukne vyssie dochodky. Okrem toho moze robit minimum, aby Slovensko ako tak priemerne rastlo, a robi si medzitym mozno za zatvorenymi dverami biznis.

Ale ja si stale myslim (a to je vec pohladu), ze na Slovensku aj mimo neho su dobri ludia, ktorym ide o zlepsovanie Slovenska, nie len o vyuzivani PR a moci. Ale musime sa angazovat, aby sa viac schopnych ludi dostavalo vyssie a vytlacalo dobrou pracou tu bandu. Takze potom mozeme vidiet ze: 'dobre, verim ze bude lepsie, lebo to je jedina cesta, ale na to sa musim angazovat ako obcan.'

No a tu je ten problem, ze ako a na co sa idem sustredit.

Niektori ludia v tomto bode zacnu podporovat opoziciu, alebo male strany ktore doteraz nemali sancu sa prejavit – lebo ta ma prvu sancu aby nastala nejaka zmena ako prvy krok. Opozicia nie je idealna, ale mozno ak by sme jej dali sancu, tak sa medzi nimi najde par dobrych zodpovednych ludi, neuvidime to, pokial to bude len na teoretickej rovine. Alebo si povedia, ze Kiska sa stale zachoval zodpovednejsie nez Fico a podporia ho. Alebo idu do ulic, lebo nesuhlasia s tym, ze nikto neberie zodpovednost na seba. Podpisu peticiu aby sa tomuto venoval europsky parlament.

Vadit sa o tom, kto chce v tomto momente moc teraz neprinasa tolko uzitku, sustredme sa na tu viziu. Chceme vediet presne do coho idu nase dane a dane z podnikov? Super, podme tlacit ako ludia, nech je to transparentne a zverejnovane.

Ano, jasne, vzdy budu ti, ktori sa povezu na vlne niecoho co krajinu hlboko zasiahne a budu to chciet vyuzit na zviditelnenie. Ale musime verit, ze su aj ludia, ktori hovoria o svojom moralnom stanovisku a co je spravne z dovodov, lebo su to dobri ludia, a je dolezie to povedat.

Ale ak by aj bola pravda vas argument, ze Kiska vyuziva situacie, co by ste robili vy na jeho mieste? Vidite, ze vlada sa zachova nezodpovedne, tyzden cakate ako na to zareaguje, a po tyzdni ani jeden papalas vo vlade neprizna ze spravil chybu a nema plan? Co by ste ako prezident robili – nehovorili nic, aby vas nahodou neobvinili z toho, ze strhavate narod na prevrat alebo si budujete PR? 

Alebo by ste sa vyjadrili, ze to je nezodpovedne a ziadate zmenu? Ja by som sa vyjadrila, lebo to povazujem za spravne. Ak by ste ako prezident isli na smutocny pochod (tak ako som isla ja v Londyne), neurazilo by vas ak by vas obvinilli, ze sa tam idete len zviditelnovat? Ak by to povedal niekto mne, tak by sa ma to dotklo, lebo ja som chcela ist jednoducho len zapalit sviecku, z ucty k tomu cloveku, co bojoval za spravodlivost.

Kiska je prezident, je lahke ho pri takych vyjadreniach obvinit v turbulentnych momentoch z toho, ze chce moc. A co si tym pomozeme?

Neviem, co je najlepsim riesenim, ani to nikdy nebudeme vediet. Ale to, co sa deje na Slovensku je tak hlboke, ze jednoducho hocijaka velka zmena bude trvat dlhy cas. Ale treba konat krok po kroku, a kazdy clovek na Slovensku ma hlas, co moze vyuzit na nieco uzitocne alebo neuzitocne.

Ak si myslite ze vlada zlyhala, tak to vyjadrite, lebo na tom zalezi. Myslim si, ze cim viac ludi bude skeptickych, tym viac priestoru davame politikom, aby nam vladli. Ja si myslim, ze prvym krokom je tlacit odstup Kalinaka a Fica. Berte to takto – toto som ja, totalny optimista – ked ludia vytvoria tlak odspodu, v ktorom si budu vyzadovat (aktivne a za velkej ucasti) aby sa stat spraval moralne, tak ti, co budu chciet byt medzi ludmi popularni, to budu musiet nasledovat.

Preto budme aktivni, skusme sa zmobilizovat a hlavne drzat fakt pokope ako ludia. Ja som si zacala pisat s vami a dalsimi 5 ludmi, lebo som mala pocit, ze mame rozdielne nazory. V skutocnosti mame presne tie iste hodnoty, len ma kazdy iny nazor na to, ako maju byt zrealizovane, aky ma byt ten dalsi krok.

Tudiz, moja uvaha na vecer. Diky, ze citate a rada privitam dalsie vase myslienky, lebo na tychto diskusiach zalezi – hlavne ked dame emocie trochu nabok, a rozpravame sa normalne, s uctou a pochopenim. Teda, aspon dufam, ze to z mojej strany tak vyznelo.

Piste tipy, co si myslite ze by sme mohli urobit ako obcania. Diky a dobru noc! 

Pan P: 

Streda, 7 marec 2018, 07:57

V jednom z komentárov som napísal. Poznáte to porekadlo - Kde sa dvaja bijú, vyhrá tretí. Hlavne treba upokojiť situáciu, Kiska nemal spomenúť, že chce zásadnú rekonštrukciu vlády, alebo nové voľby. To prestrelil. Mal povedať, že si chce spoločne s každou stranou sadnúť a snažiť sa nájsť východisko. Preto sa mi to nepáči. Rozdelil spoločnosť ešte viac, musím uznať, že Fico mal pravdu, keď povedal, že sa tým postavil na stranu opozície.

A teraz k tomu porekadlu. Čo keď budú voľby a vyhrá Kotleba????? To sa môže stať. To pôjdeme opäť do ulíc????

Pochádzam z mesta, kde je veľa voličov Smeru, aj pani Trošková (dosť v médiach spájaná s mafiou) pochádza od nás. Pán Baška, župan nášho kraja, tiež z obce od Púchova. Mohol by som byť rád, veď SMER vládne, tak peniaze tečú pre náš kraj, ale nie som.

Vidím čo sa tu deje a je to hnus. Momentálne treba upokojiť situáciu, to je aktuálne a až potom začať riešiť veci. Lebo naozaj to môže potom zle dopadnúť vo voľbách. Ľudia lahko podľahnú emóciam. Som demokrat, rešpektujem všetko s tým spojené, ale nie aby nám tu vládol Kotleba. K tomu menu Vám asi nemusím nič viac písať.

Tak som sa podelil s Vami s dalšiou mojou myšlienkou. Pekný deň!

 

Streda, 7 marec 2018, 08:12

A len tak okrajovo. Vypočujte si na youtube verziu slovenskej hymny, čo spieva Metalinda. Tretia a štvrtá sloha je teraz dosť aktuálna.  

 

Eva L. si pozrie od 01:56 min video na YouTube. 

Pan P. zdiela s Evou L. tento clanok. Eva L. ho cita. 

 

Eva L: 

Streda, 7 marec 2018, 18:27

Popozeram, dik ozvem sa.

 


Stvrtok, 8 marec 2018, 01:02

Velmi zaujimavy clanok, dakujem za zdielanie. Paci si ma myslienka mat niekoho mudreho, kto je mimo politiky a je respektovanou osobou, moralnym kompasom. Predstavenstvo dobrych, mudrych ludi, co drzia principy tejto krajiny za kazdych okolnosti.

Suhlasim, ze by bolo dobre zachovat klud ak by to malo byt spolahlivo, kvalitne a nezavislo presetrene.

Ale ako mame doverovat, ze to bude normalne vysetrene ked policajny prezident tvrdi, ze Krajmer nebol minuly pondelok na pozemku alebo v dome Kuciaka a potom sa objavi video, ktore to potvrdi, a on to stale popiera? Ved to je neakceptovatelny pristup. Fico alebo Kalinak doteraz nepovedali, ze sa citia politicky zodpovedni za to, co sa stalo, ze ich to mrzi. Nulova znamka ludskosti. Namiesto toho kydaju na vsetkych okolo seba, hlavne na Kisku, pretoze vedia, ze Kiska je popularny.

Mne to pride tak, ze to, ze Kiska sa stretol s 88-rocnym podnikatelom pred 6 mesiacmi je momentalne irelevantne, je to len zavadzanie na inu temu. Preco je dolezitejsie stretnutie prezidenta s niekym pred 6 mesiacmi ako prejavit ludskost, moralku, zodpovednost v case ked vam v krajine pod vasou vladou zavrazdili dvoch nevinnych ludi? Ved to je ako dieta v skole, co bonzuje pani ucitelke co spravil Ferko na skolskom vylete minuly rok.

A ako ma vobec svedomie Fico nieco take povedat, ak on robil s poradkynou a Jasanom, ktori sa viazali na mafiu a je to pisomne predstavene Kuciakovym dokumentom? Ved to je vrchol arogancie a pokrytectva. Predstavte si, ze ste Kuciakova matka, ktora chce aspon pocut trochu pokory, ze niekto zlyhal a ze vysetrovanie bude na zaklade toho zlyhania take transparentne ake len moze byt – aby sme mohli znovu verit tomu kto ma na starosti bezpecnost tejto krajiny. Ved to by bolo najlepsie PR ake by si momentalne Fico alebo Kalinak mohli spravit, byt uplne transparentni voci ludom – vsetci by ich za to zboznovali.

Namiesto toho po 10 dnoch vysetrovania nevieme ani v ktory den ti dvaja zomreli, Fico odmieta odpovedat na otazky, je bezocivy voci novinarom, a predstavuje ludom domnienky ako podlozene fakty, napriklad ako sa mohlo vytlacit tolko odznakov #AllForJan ak nejde o organizovane zvrhnutie vlady opoziciou.

O tomto su tie pochody, kvoli tomuto su ludia nahnevani a idu do ulic - a je jedno ci su mladi alebo stari, bieli alebo cierni, muzi alebo zeny. Fico, Kalinak a Gaspar nevyjadrili ziadnu znamku pokory, svojej politickej zodpovednosti, transparentnosti, volu o tejto zodpovednosti komunikovat.

Uz to nie je len o tej vrazde, uz je to o nepripustnom spravani sa, bez ucty voci obcanom, sireni domnienok atd. Preco to akceptujeme? A preco chceme v tomto pribehu vidiet len moc?

Pozrite sa na to takto. Vy mate mozno iny nazor ako ja (neviem, lebo nas nechcem polarizovat, preto sa s vami rozpravam). Ja ho respektujem, a snazim sa pochopit z coho vychadzate. Ak predstavite nejaky nazor a mam pocit, ze je to domnienka, slusne sa vas spytam na link na zdroj, obidvaja potvrdime, ze je to fakt (alebo nie je) a ideme dalej. A slusne v nasej konverzacii pokracujeme – o ktorej si tiez myslim, ze je produktivna a zaujimava. Nechcem vas tu presviedcat o svojej pravde a nemam zaujem rozpitvavat vase slova a nazyvat vas nejakymi nalepkami a konspirovat kto ste. Lebo potom by ste mi mohli povedat, ze chcem mat len pravdu a moc.

Ale ja nechcem vidiet takyto uhol, preto sa s vami chcem rozpravat s uctou a pokorou (dufam, ze to tak znie) o tom na com zalezi.

Ale tiez taketo spravanie ocakavam od tych najvyssich v nasej krajine. (Nehovorim ze Kiska je v tom nevinne a strategicky to mozno nebol najlepsi tah, ale tiez nevidime do jeho pribehu – ake mal diskusie s vladou predtym nez v nedelu vobec nieco povedal.)

Ak sa tak vedenie vlady nesprava, tak chcem prejavit ze je to neakceptovatelne - aj pre toto idu teraz ludia do ulic. Fico otvara temy, na ktorych nezalezi, a robi to bez ucty voci nam vsetkym. Olano toto robi voci Ficovi, to tiez nepomaha. Kiska zatial nikoho nedourazal, prejavil, co povazuje za neakceptovatelne a predstavil informacie na ktore by mal premier zareagovat (napr ze o talinskej mafii vedela SIS) – co je momentalne aj dobre PR, samozrjeme. Ale co by ste povedali vy ako prezident? Naozaj by ste vydrzali len tak mlcat?

Chapem vasu obavu, ze co ak sa sem dostane este nieco horsie, ak aj pripustime, ze zmena musi prist. A tiez chapem, ze co ak su to vsetci pokrytci? A co ak sa dostane k moci Kotleba? To vsetko chapem.

Ale co ak mame teraz naozaj aj sancu nieco zmenit? Neuvidime to, ak to nebudeme vidiet ako uplne minimalnu ale predsa nejaku moznost.

Tu ide o to, ci budeme pesimisti alebo optimisti, nakolko vsadzame na risk vs istotu a ci sa rozhodneme nejako angazovat.

Co ak je tolko ludi okrem nas dvoch takych nespokojnych, ze mame sancu ako obcania vytvorit taky tlak na vladu, ze sa budu musiet poskladat tak, aby boli ako tak medzi nami priemerne popularni? Ved to je v ich zaujme – najlepsi marketing si spravia ked sa postavia za to, co chcu vidiet teraz vacsinovi obcania.

Ale my ako obcania si tiez musime prestat mysliet, ze na nas nezalezi, ze nas len system bude stale riadit. Ano bude, ak sa na to vykasleme.

Ale my ten system mozeme ovplyvnit, ak sa budeme vsetci angazovat. Minimalne vytvorime tlak a povedomie, ze nam na tom stale zalezi.

Lebo na tom sakra zalezi.

Dobru noc!

PS Z tretej slohy hymny ma zamrazilo, a pri tej stvrtej mi aj trocha slza usla. Ale taka nadejna.

 

Pan P:

Stvrtok, 8 marec 2018, 15:37

Dnes je sviatok všetkých žien, želám Vám šťastie len! 💐💐💐

 

Eva L:

Stvrtok, 8 marec 2018, 16:04

Dakujem, to je mile. :)

Videli ste to video - rozhovor so Spirkom dnes?

 

Pan P: 

Stvrtok, 8 marec 2018, 16:13

Videl a znervoznuje ma, kde to žijeme. Bojím sa, že zajtra sa na protestoch situácia vyhrotí tak, že dôjde k násilnostiam a všetko sa pokazí za čo tam deti budú "bojovať".

 

Eva L:

Stvrtok, 8 marec 2018, 16:17

To chapem. Ja si myslim, ze treba verit, ze je to za dobru vec, a ze pride obrovske mnozstvo dobrych ludi. Situacia sa vyhroti len vtedy, ked pride vacsie mnozstvo ludi typu Peter Socha.

Aj preto treba ist, aby vsetci dobri ludia teraz vysli do ulic a nenechali sa zastrasit niekym inym.

Mala som velmi zaujimavu debatu s jednou pani, ktora mala podobne obavy, ze proste chce nech je na Slovensku klud, velmi sa bodi, ze vypukne konflikt alebo obcianska vojna a ze sa rozdelujeme do dvoch skupin. A ja jej hovorim ze: 'Pani, to chcem presne aj ja, tak sa nerozdelujme. Ved uz ked nam nemozu zobrat pravo ist demonstrovat, tak to oznacia za politizovanie, ale my musime teraz drzat spolu a ziadnu nalepku nedavat na ten protest – to nie je teraz o ziadnej strane, ale o hlase dobrych, zodpovednych ludi.'

A potom povedala (ma choreho syna co lezi), ze ona uz kolkokrat chcela ist na ministerstvo socialnych veci so synom sa stazovat a nikdy nesla. A je ze, tak teraz sa vyjadrite, ze ste nespokojna, sme v tomto spolu.

Nesmieme sa bat. Kolko musi byt ludi ako Spirko, ktori nieco podobne zazili, ale boja sa o vlastnu bezpecnost.

Ale potom prehra spravodlivost, znova a znova.

 

Pan P: 

Stvrtok, 8 marec 2018, 16:24

Dobrá náhoda. Dnes so ho tiež pozeral na youtube. :) Tak nechajme bláznov žiť. :) 

 

Eva L: 

Stvrtok, 8 marec 2018, 16:25

:D

 

Pan P: 

Stvrtok, 8 marec 2018, 16:33

No ja zajtra môžem tak maximálne cez net sledovať protest. Do večera som v práci. Budem Vám držať aspoň palce nech už tá banda zločincov pochopí, že Slovensko je naše a my tu chceme žiť, pracovať, vychovávať svoje deti a nie sa dívať ako sa na náš úkor obohacuje mafia za aktívnej účasti našich "vládcov". 

 

Eva L: 

Stvrtok, 8 marec 2018, 16:36

Hej presne. Dakujeme, ze drzite palce, verim, ze to bude pokojne a tesim sa z toho, ze sa vieme takto porozpravat. A kebyze nie ste v praci, isli by ste? Len tak zo zvedavosti.

Ja by som isla s vami!

 

Pan P: 

Stvrtok, 8 marec 2018, 16:48

Ano išiel. Nepatrím do kategórie kecalkov na FB. Aj v práci kolegov burcujem. 

 

Eva L: 

Stvrtok, 8 marec 2018, 16:48

👍

Kali reaguje na Spirka - Dennik N je live.

 

Pan P: 

Stvrtok, 8 marec 2018, 16:49

Dik, idem pozrieť. 

 

Stvrtok, 8 marec 2018, 17:28

Tak toto bude ešte zaujímava jar na Slovensku. Len nech sa to tu už raz a navždy očistí. Od 89 tu máme len "tunelárov", rozkrádačov, atď.

 

Eva L: 

Stvrtok, 8 marec 2018, 17:29

Hej, uz toho bolo dost. Snad nas to vsetkych zmobilizuje aby sme si vyzadovali zmenu, a zakony ktoru tu zmenu budu odzrkadlovat.

 


Pan P: 

Piatok, 9 marec 2018, 21:00

Dobrý večer! Tak čo poviete na priebeh a účasť?

 

Eva L:  

Piatok, 9 marec 2018, 21:11  

No podľa mna úžasne, co na to hovoríte? Počkajte pošlem vam pár fotiek z Londýna, tu nás bolo 400.

IMG_6581.jpg
IMG_6577.jpg

Práve pozeráme celé video z Bratislavy na Denníku N na ich FB stranke.  

Ako to prezentovali správy v televízii?

 

Pan P: 

Piatok, 9 marec 2018, 21:16

Televizie v pohode, Blava super. Ale uprimne? Cakal som viac. Poslem foto, co to vystihuje.

Screen Shot 2018-03-11 at 4.51.07 PM.png

Eva L: 

Piatok, 9 marec 2018, 21:19

Ono sa to možno este viac začne teraz nabaľovať od ľudí. 50,000 v Bratislave nakopne dalších.

 

Pan P: 

Piatok, 9 marec 2018, 21:20  

A to ma najviac stve. Super by bolo, keby sa drzali (pozn red – opozicia) bokom. Vtedy by mozno aj "Ficovolicov" dostali do ulic. Ale to, co pocuvam aj z mojho okolia, tak tomu neveria, lebo sa do toho pletu.

 

Eva L:  

Piatok, 9 marec 2018, 21:23

Hej, to chápem.

Ale zase ak by nešli oni do ulíc tiez, tak by boli podozriví, ze co nepodporujú dobrú vec. Podľa mna sa na všetkých politikov teraz treba vykašľať.

Paci sa mi, ze 'som za slušne Slovensko' odmietlo akehokolvek politika na javisku, a tak to ma byt. Len ľudia môžu teraz vytvárať väčši a väčší tlak, vyžadovať morálku a zodpovednosť.

 

Pan P: 

Piatok, 9 marec 2018, 21:36

To je dobre, len ako dostať "Ficovolicov"? To bude tazke. Tam je dost percent. Snazim sa pozerat uz do buducnosti a..... nic. Nemalo by sa to premrhat.

A dalsie, co ma stve, ta zlost az zaslepenost ludi, ked na ich lidra clovek napise negativny komentar. Okamzite som "Ficovec" alebo "Kotlebovec". Ano aj mam na nastenke (pozn red - na FB) momentalne par foto k tejto dobe. Mam rad humor a to ich asi uraza.

Kiež by bolo viac ľudí ako Vy. Aj ked mame na urcite veci kazdy svoj nazor v jednom sa zhodneme.

Slusne, ciste, nase Slovensko.

 

Eva L:

Piatok, 9 marec 2018, 21:37

Hej, toto nalepkovanie nikomu nepomáha. Inac, toto vás pobaví.

 

28871799_10156227551673988_3136198992283566080_o.jpg

 

Pan P:

Piatok, 9 marec 2018, 21:37

Screen Shot 2018-03-11 at 4.57.24 PM.png

Eva L: 

Piatok, 9 marec 2018, 21:39

Ano, ako sa dostať k dochodcom bude problém. Budeme sa musieť pozerať na dôvody, prečo chodia na tie akcie a ponúknuť im lepší program a vacsiu hodnotu ako karafiát.

Ale tiez sa začína tým, ze musíme prestať útočiť na hocijakú stranu, proste sa im prestaňme venovať, zosmiešňovať ich. Namiesto toho ma napadol taky nápad, ze ako by sme mohli zachovať tu komunitu co vytvorilo 'som za slušne Slovensko', aj po protestoch.

Predstavte si, ze organizátor pochodov toho každého mesta by povedzme každý mesiac organizoval pre to mesto komunitnú akciu, kde by sa mohli stretávať dôchodcovia (ktorí sa cítia opustení) s mladými ľudmi toho mesta a deťmi.

A oslavovali by sme na takých akciách tých starých ľudí ako mudru starešinu. Ale zároveň by ich mladi učili ako rozmýšľať trochu kriticky, konštruktívne, overovať si fakty.

Proste každý mesiac by sa ľudia stretli, rozprávali by sa, pomáhali si - možno by to mohlo byt orientované tak príbehovo, nech nam starí ľudia porozprávajú svoje životne príbehy.

 

Pan P: 

Piatok, 9 marec 2018, 21:52

To by bolo super. Ja pracujem s dôchodcami. Ich rady su na nezaplatenie. Vedel by som Vam vela toho porozpravat. Ja nestrielam len tak. U nich to jednoznacne pokaslal Dzurinda, ked ich pocuvam. Sleduju vsetko.

A maju strach navratu tej doby. Ja im rozumiem. Uz nemaju moznost, ako my, ze si dokazu zarobit.

Potrebuju ochrancu a toho "maju", pán Fico im dáva ten pocit.

 

Eva L: 

Piatok, 9 marec 2018, 22:02

To ste zabili klinec po hlavičke. Tu istotu im ale môžu dat mladi ľudia a ich šikovnosť a poctivosť. Poďme to zrealizovať!

 

Pan P:  

Piatok, 9 marec 2018, 22:04

Ja ich mám rád a mám zlosť na ľudí, keď ich urážajú. Žili v inej dobe, táto ich sklamala. Hovoria mi, že sa nechali oklamať v 89 roku. Chcú mať len istotu, že starobu prežijú dôstojne. Nepotrebujú mať tisíce eur na účtoch. Len chcú dať vnucikom vreckove,ist na zakusok do cukrárne. Raz za čas na výlet atď.

Skrátka, užiť si starobu. Vy mi isto rozumiete.

 

Eva L: 

Piatok, 9 marec 2018, 22:12

Hej, presne s tým súhlasím.

Ak sa postaráme ako komunita o nich, budu nam veriť. Potom musia nájsť niekoho vo vláde komu budu veriť, kto nebude Fico alebo Kotleba - tu neviem, kto je momentálne správny hráč, ale dostávame sa kazdopadne k zaujímavej stratégii.

A my ako komunita im môžeme pomôct si vybrať správne.

 

Pan P:   

Piatok, 9 marec 2018, 22:20

Ten Váš nápad je dobrý. A verte, dá sa s nimi pracovať. Počúvajú, dajú si poradiť, aj zmenia názor, keď k človeku cítia dôveru.

Ale nezahrávať si, lebo potom druhú šancu už nedajú. Ja im pomáham ako sa dá.

Mňa to napĺňa.

 

Eva L: 

Piatok, 9 marec 2018, 22:22

👍

To je výborne a úplne tomu verím tiez. Ved oni sa tiez chcú angažovať a mat zaujímavý život.

A kde sa s nimi stretávate, to je v rámci vašej práce?

 

Pan P: 

Piatok, 9 marec 2018, 22:24

Áno. V rámci práce.

 

Eva L:  

Piatok, 9 marec 2018, 22:27

A kde robíte? Ved vy budete hlavný expertný konzultant na tomto projekte.

Ozaj by sme nieco take mohli aspoň skúsiť s organizátormi som za slušne Slovensko. Som si istá ze aj ini chcú teraz pomáhať.

 

Pan P: 

Piatok, 9 marec 2018, 22:32

Ó to zas nie. Na experta sa necítim. Viete, dlhú dobu som si od života len bral a nič nedával. Jedna bolestivá udalosť pár rokov späť mi zmenila pohľad na život.

Chcem, aby bol svet lepší. Preto sa snažím aj ja k tomu trošku prispieť. A robím to úprimne rád.

 

Eva L:   

Piatok, 9 marec 2018, 22:42

👏👏👏

To je super ze ste bolestivú udalosť premenili na nieco take velkoryse. To je aj najlepsie liečivo.

 

Pan P:  

Piatok, 9 marec 2018, 22:48

Kľudne, keď budete potrebovať niečo poradiť a budem vedieť, rád pomôžem. Verím Vám.

Únava ma už začala zmáhať, idem spať. Prajem DOBRÚ NOC!

 

Eva L:   

Piatok, 9 marec 2018, 23: 58

Dobru noc pan P! Perfektne, a super ze robite tuto pracu.